Parijohtaminen buustaa varhaiskasvatuksen johtamista

Parijohtaminen on yleistynyt varhaiskasvatuksessa 2020-luvulla. Se parantaa johtamisen laatua ja helpottaa johtajien työkuormaa. Toimiva parijohtaminen vaatii kuitenkin yhdessä sovitut tavoitteet, selkeän vastuunjaon ja aikaa yhteistyölle.
-
Nina Olin
Nina Olin
vanhempi konsultti
Maarit Kamppuri
Maarit Kamppuri
koordinaattori

Varhaiskasvatuksen johtajan työtehtäviin kuuluu pedagogista johtamista, henkilöstön kehittämistä, sujuvan arjen suunnittelua, hallintoa ja työnantajaroolissa toimimista. Työ on yksinäistä ja vaatii paljon erilaista osaamista.

Parijohtamismallissa kaksi ammattilaista yhdistää voimansa ja jakaa johtamisen vastuut. Kummankin osaaminen pääsee loistamaan, ja sparrailussa tulee esille erilaisia näkökulmia ja mahdollisuuksia. Työyhteisökin on tyytyväinen, kun johtaja on paremmin tavoitettavissa. 

Toimiva parijohtaminen on yhteistyötä. Se syntyy kuudesta elementistä:

  1. Tiedon jakaminen ja yhteinen pohdinta
  2. Selkeä roolien ja vastuiden jako
  3. Yhteiset tavoitteet ja prosessit  
  4. Hyvä vuorovaikutus
  5. Keskinäinen luottamus ja
  6. Ajan varaaminen yhteistyölle

Mitä parijohtaminen tarkoittaa käytännössä?

Kehitämme varhaiskasvatuksen työhyvinvointijohtamista yhteistyössä Pohjois-Pohjanmaan alueen päiväkotien johtajien ja varajohtajien kanssa PEPPI – Varhaiskasvatuksen pitovoiman kehittäminen työhyvinvointijohtamisella -hankkeessa.

Parijohtaminen on ollut yksi kehittämiskohteemme, ja johtajilta on noussut konkreettisia ehdotuksia hyvään parijohtamiseen.

Kaikenlaisen sekavuuden välttämiseksi johtajien tehtävänjako tulee kirjata selkeästi ja siitä pitää viestiä myös henkilöstölle. Tavoitteena ei ole, että kumpikin johtaja hoitaa kaikkea sikin sokin ja ristiin rastiin. 

Yhteiset tavoitteet on hyvä kirjata paperille, mutta ne pitää myös puhua auki. Esimerkiksi laadukas varhaiskasvatus voi tarkoittaa toiselle yhtä ja toiselle toista. Vasta yhteinen ymmärrys auttaa tavoittelemaan yhteistä päämäärää.

Parijohtaminen vaatii säännöllisyyttä. Viikoittaiset johtajan ja varajohtajan tapaamiset tukevat päivittäisjohtamista ja pedagogiikan kehittämistä. Näissä tapaamisissa käydään läpi ajankohtaisia asioita ja pohditaan niihin yhdessä ratkaisuja.

Johtajien on varattava muutenkin riittävästi aikaa yhteisille keskusteluille, suunnittelulle ja päätöksenteolle. Tämä tarkoittaa käytännössä säännöllisiä tapaamisia, joissa voidaan keskittyä päiväkodin toiminnan pitkäjänteiseen kehittämiseen ja ajankohtaisiin asioihin.

Kun yhteistyöhön varataan aikaa, se antaa luvan myös päiväkodin ryhmien varata aikaa yhteistyön kehittämiselle. Tämä yhteinen aika vahvistaa vuorovaikutusta ja keskinäistä luottamusta. 

Varhaiskasvatuksen johtajan tehtävänä on luoda hyvinvoiva ja oppimiseen kannustava ympäristö henkilökunnalle. Sellainen ympäristö on myös lapsille hyvä kasvu- ja oppimisympäristö. Parijohtaminen tukee tätä tavoitetta – ja johtajan omaa työhyvinvointia. Ehkä muuallakin kuin varhaiskasvatuksessa?

 

Lisätietoja:

PEPPI – Varhaiskasvatuksen pitovoiman kehittäminen työhyvinvointijohtamisella -hanke on Euroopan unionin osarahoittama kehittämishanke, jossa on mukana jo 200 alan ammattilaista julkiselta ja yksityiseltä sektorilta. Jos olet kiinnostunut, mukaan mahtuu vielä. Ota yhteyttä: projektipäällikkö Anu Perälä (anu.perala [at] ttl.fi)

Työelämä muuttuu jatkuvasti – ja me sen mukana. Työterveyslaitos on jo vuodesta 1945 rakentanut terveellisempää ja turvallisempaa työelämää, jotta jokainen voi saada hyvinvointia työstä. Tutustu tarinaamme ja siihen, miten olemme vaikuttaneet suomalaiseen työelämään.

Avainsanat

Jaa sisältö somessa!