Tuki- ja liikuntaelinsairaudet (tule-sairaudet) ovat edelleen yksi merkittävimmistä työ- ja toimintakykyä heikentävistä tekijöistä.
Kipu ja epämukavuuden tunne voivat haitata arjen askareista selviytymistä, lisätä kuormittumisen kokemusta työssä ja siten heikentää työssä jaksamista. Tule-oireet aiheuttavat runsaasti käyntejä työterveyshuollossa ja voivat pahimmillaan johtaa pitkiin poissaoloihin.
Työfysioterapeutin rooli on vahvistunut työterveyshuollossa
Tule-sairauksien hoidossa ovat perinteisesti korostuneet lääkärikäynnit. Koska työfysioterapeuttien työnkuva on laajentunut, asiakkaat voivat nykyisin varata ajan suoraan heidän vastaanotolleen ilman lähetettä työterveyslääkäriltä tai työterveyshoitajalta. Toimintakäytännöistä on kuitenkin tärkeä sopia moniammatillisesti yhdessä asiakasyritysten kanssa.
Tutkimukset julkiselta sektorilta ovat osoittaneet, että suoraan fysioterapeutille ohjautuminen lisää asiakastyytyväisyyttä ja hoidon tehokkuutta. Turhat jatkotutkimukset ja vastaanottokäynnit vähenevät, ja samalla kustannukset pienenevät.
Työterveyshuollossa varhainen ohjautuminen työfysioterapeutille mahdollistaa sen, että myös työkykyä tukevat toimet alkavat ripeämmin. Varhainen, oikea-aikainen työkyvyn tuki ja työhön kohdistuvat kehittämistoimet auttavat työntekijää pysymään työkykyisenä, tule-oireista huolimatta.
Työfysioterapeutin rooli, osana moniammatillista yhteistyötä, ei näy vain yksittäisissä kohtaamisissa. Siitä rakentuu koko palvelupolku, osana asiakkaan työkyvyn tukitoimia.
Työterveyshuollon ydintiimi yhdistää osaamisensa
Vaikka työfysioterapeutin rooli työkyvyn tuessa on laajentunut, yhteistyö muun työterveyshuollon ydintiimin kanssa on edelleen tärkeää.
Tule-haasteiden ratkaiseminen ei ole vain yhden ammattilaisen tehtävä. Moniammatillinen yhteistyö on sitä, että työterveyslääkärit, työterveyshoitajat, työfysioterapeutit, työterveyspsykologit ja muut asiantuntijat yhdistävät osaamisensa.
Olennaista on tunnistaa niin asiakastyöpaikan kuin yksilöasiakkaan työterveyteen liittyvät tarpeet ja käyttää oikean ammattilaisen osaamista niin, että asiakas saa parhaan hyödyn.
Tarkoituksenmukaiset ja asiakaslähtöiset työterveyspalvelut ohjaavat myös työterveyshuollon ammattilaisten resursseja ja työnjakoa oikeaan suuntaan.
Etäpalvelut ovat tulleet osaksi työterveyshuollon palvelutarjontaa
Työelämän digitalisaatio on tuonut etäpalvelut osaksi työterveyshuoltoa, ja niitä hyödynnetään yhä enemmän myös tule-sairauksien hoidossa ja kuntoutuksessa. Etäpalvelujen tarkoituksena on tarjota asiakkaille helposti saavutettavia ja helppokäyttöisiä työterveyspalveluja, jotka täydentävät tai korvaavat kasvokkain tapahtuvia käyntejä.
Työfysioterapeutin näkökulmasta etäpalvelut tarjoavat mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaita joustavasti, erityisesti tilanteissa, joissa kasvokkainen tapaaminen ei ole heti mahdollista. Pitää kuitenkin muistaa, että etäpalvelut eivät sovellu kaikkiin terveysongelmiin.
Olemme käynnistäneet hankkeen, joka keskittyy tule-diagnoosin saaneisiin henkilöihin. Tavoitteena on tunnistaa heidän joukostaan työterveyshuollon etä- ja läsnäpalvelujen erilaisia käyttäjäryhmiä ja verrata näiden ryhmien työkyvyn kehityspolkuja, työkyvyn tukitoimia ja palvelukustannuksia.
Lisäksi tavoitteena on tunnistaa etä- ja lähipalvelua käyttäneiden palvelupolkuja palvelua toteuttaneen ammattihenkilön mukaan eri tule-sairausryhmissä. Selvitämme palvelupolkujen yhteyksiä sairauspoissaoloihin ja asiakkaan kokemusta pärjäämisen tunteesta saadun etä- ja läsnäpalvelun jälkeen.
Lisätietoja:
Etänä ja läsnä — rekisteritutkimus palvelupoluista ja sairauspoissaolotrendeistä työterveyshuollossa tule-oireilevilla (Työsuojelurahaston rahoittaman tutkimushankkeen esittely)
Työelämä muuttuu jatkuvasti – ja me sen mukana. Työterveyslaitos on jo vuodesta 1945 rakentanut terveellisempää ja turvallisempaa työelämää, jotta jokainen voi saada hyvinvointia työstä. Tutustu tarinaamme ja siihen, miten olemme vaikuttaneet suomalaiseen työelämään.
Kommentointi