Hanke

Etänä ja läsnä — rekisteritutkimus palvelupoluista ja sairauspoissaolotrendeistä työterveyshuollossa tule-oireilevilla

Työterveyspalvelut ovat laajentuneet perinteisestä vastaanotolla kohtaamisesta myös etäpalveluihin. Niitä hyödynnetään yhä enemmän myös tuki- ja liikuntaelin (tule) sairauksien hoidossa. Selvitämme nyt työterveyshuollon etä- ja läsnäpalvelujen käyttöä tule-sairauksien hoidossa sekä käytön vaikutuksia sairauspoissaoloihin, palvelupolkuihin, asiakaskokemuksiin sekä palvelukustannuksiin.
Naislääkäri juttelee asiakkaan kanssa videopuhelun välityksellä

Aikataulu

8/2025–2/2027

Tavoitteet

Tutkimuksen tavoitteena on

  • Tunnistaa työterveyshuollon etä- ja läsnäpalvelujen erilaisia käyttäjäryhmiä tule-diagnoosin saaneiden henkilöiden joukosta, sekä verrata näiden ryhmien työkyvyn kehityspolkuja, työkyvyn tukitoimia ja palvelukustannuksia.
  • Tunnistaa etä- ja lähipalvelua käyttäneiden palvelupolkuja palvelua toteuttaneen ammattihenkilön mukaan eri tule-sairausryhmissä, sekä selvittää palvelupolkujen yhteyksiä sairauspoissaoloihin.
  • Selvittää asiakkaan kokemusta pärjäämisen tunteesta saadun etä- ja läsnäpalvelun jälkeen.

Aineistot ja menetelmät

Teemme rekisteritutkimuksen, joka toteutetaan pitkittäisasetelmana. Tutkimusaineisto muodostetaan kahden työterveyshuollon palveluntuottajan potilasrekisteristä. 

Aineisto sisältää tiedot:

  • potilasrekistereissä kirjatuista palvelutapahtumista
  • terveystarkastuskyselyjärjestelmistä
  • asiakkaan kokemasta pärjäämisen tunteesta oireidensa kanssa saadun palvelun jälkeen ja
  • Tilastokeskuksen rekisteritiedoista.

Tutkimusaineisto kattaa ajanjakson 6/2023–12/2025.

Tulokset ja vaikuttavuus

Tuotamme uutta tietoa työterveyshuollon etä- ja läsnäpalvelujen käytöstä tuki- ja liikuntaelinsairauksien hoidossa. Tietoa saadaan 

  • etä- ja läsnäpalvelujen käyttäjäryhmistä.
  • siitä, miten sairauspoissaolotrendit, palvelupolut ja -kustannukset eroavat eri käyttäjäryhmissä sekä eri sairauksissa. 

Tutkimus tuo myös esille asiakkaan kokemuksen pärjäämisestä saadun palvelun jälkeen ja onko pärjäämisen tunteen kokemuksessa eroja etä- ja läsnäpalvelujen välillä. 

Tuloksia voidaan hyödyntää tarkoituksenmukaisten ja asiakaslähtöisten työterveyspalvelujen kehittämisessä. Se voi auttaa työterveyshuollon ammattilaisten resurssien kohdentamisessa ja työnjaon suunnittelussa.

Kysy hankkeesta

Erja Sormunen

Erja Sormunen

Projektipäällikkö, erikoistutkija

Sähköpostiosoite
erja.sormunen [at] ttl.fi
Puhelin
+358 30 474 6016

Tutkimusryhmä

Sari Nissinen, johtava asiantuntija
Mari-Anne Wallius, tutkija 
Vaula Siltala, asiantuntija 
Ilkka Kivimäki, erityisasiantuntija

Rahoittajat

Työsuojelurahasto, Työterveyslaitos