Näin edistät liikuntaa ja liikkumista työpaikalla – uusi Liike ja mieli -verkkomateriaali tarjoaa ratkaisuja

Liike vaikuttaa mieleen ja päinvastoin. Uusi Liike ja mieli -verkkomateriaali auttaa tuomaan liikunnan ja liikkumisen edistämisen osaksi työpaikan arkea ja työkykyjohtamista. Materiaali on uusi työkalu Mielenterveyden tuen työkalupakissa.
Erilaiset työt kaipaavat tuekseen erilaista liikettä. Kuvituskuva.
Sirpa Lusa

Sirpa Lusa

johtava tutkija
Elisa Valtanen

Elisa Valtanen

psykologi

Liikunta vaikuttaa mielenterveyteen ja ennaltaehkäisee sairastumista. Se tukee työstressin hallintaa ja vähentää työhön liittyvien uupumisoireiden kehittymistä ja niiden pahenemista uudelleen.

Uusi Liike ja mieli -verkkomateriaali kertoo liikunnan yhteyksistä terveyteen ja työkykyyn. Se tarjoaa ideoita ja näkökulmia liikunnan ja liikkumisen edistämiseen työpaikoilla ja yhteistyössä työterveyshuollon tai muiden toimijoiden kanssa. Lisäksi materiaali sisältää tietoa ja käytännön harjoituksia motivaation ja käyttäytymisen muutoksen tukemiseksi.

Liikunnan ja liikkumisen hyödyt ovat monet, mutta lisäksi tarvitaan työoloihin vaikuttamista.

– Liikunta ja liikkuminen kannattaa nähdä työpaikalla osana työhyvinvoinnin edistämistä ja työkykyjohtamista. Silloin se ei ole ainoastaan tyhy-päivien ja liikuntakerhon asia, vaan liittyy esimerkiksi riskinarviointiin ja työterveyshuollon kanssa tehtävään yhteistyöhön. Liikunta ja liikkuminen on alihyödynnetty voimavara työpaikoilla ja mielenterveyden tukemisessa, vanhempi tutkija Sirpa Lusa Työterveyslaitoksesta sanoo.

Kuva. Työntekijöiden liikunnan ja liikkumisen edistämisen areenat

Liikettä työn mukaan

Erityyppiset työt kaipaavat tuekseen erilaista liikettä. Työn aikaisen liikkumisen edistämisessä kannattaa huomioida esimerkiksi työn edellyttämä fyysinen kunto ja henkiset ja vuorovaikutukseen liittyvät kuormitustekijät.

Paljon istumatyötä tekevä hyötyy istumisen tauottamisesta ja tuki- ja liikuntaelimistön vahvistamisesta. Fyysisesti raskaassa työssä moni luulee liikkuvansa riittävästi, mutta työpäivän aikainen liikkuminen ei välttämättä kehitä vaan kuluttaa. Silloin kannattaa miettiä, miten rytmittää työn aikaista liikkumista ja millaista liikuntaa harrastaa vapaa-ajalla. Paljon henkisiä ja vuorovaikutukseen liittyviä kuormitustekijöitä​ sisältävässä työssä mahdollisuudet palauttavaan liikkumiseen ovat erityisen tärkeitä.

– Liikettä saa työpäivään vaikkapa taukojumpalla tai tekemällä etätyössä kävelylenkin tai kävelykokouksen. Työpaikan kulttuurin täytyy kuitenkin tukea liikkumista ja mahdollisuuksia palautumiseen jo työpäivän aikana. Tärkeää on, että johto ja esihenkilöt näyttävät esimerkkiä, psykologi Elisa Valtanen Työterveyslaitoksesta sanoo.

Liikunta ja liikkuminen kannattaa sovittaa yhteen työn vaatimusten lisäksi muun elämäntilanteen kanssa. Työn ominaispiirteiden tuntemus auttaa löytämään hyviä liikuntamuotoja myös vapaa-ajalle.

Katso millainen liikunta soveltuu erilaisiin töihin

Liike ja mieli -verkkomateriaali

  • Tutustu Liike ja mieli -verkkomateriaaliin.  
  • Materiaali on osa Liike ja mieli -työkalusarjaa, johon kuuluu lisäksi koulutusta motivaation ja käyttäytymisen muutoksen tukemiseen. Koulutukset on suunnattu työterveyshuoltojen ja työpaikkojen työkyvyn kehittämisen asiantuntijoille. Maksuton koulutus kestää kaksi päivää. Lue lisää ja ilmoittaudu.  
  • Liike ja mieli -työkalusarja kuuluu Mielenterveyden tuen työkalupakkiin, joka tarjoaa työpaikoille ja työterveyshuolloille keinoja tukea työkykyä ja mielen hyvinvointia ennaltaehkäisevästi. Työkalupakin yhdeksän digitaalista työkalua tai työkalusarjaa voi ottaa maksutta käyttöön osoitteessa mielityö.fi

Avainsanat

liikunta
mielenterveys

Jaa sisältö somessa!