Yrittäjän työtä ja tunteita

Joskus ennen ajateltiin, että kun toimimme ammattiroolissa, siihen eivät kuulu tunteet. Joillakin toimialoilla saattaa edelleen esiintyä tällaista keskustelua. Totta vai tarua?
-
Heli Hannonen
Heli Hannonen
työterveyspsykologi

Osittain tarua: Aina kun teemme työtä, se herättää meissä ajatuksia ja tunteita. Koemme onnistumisen iloa, turhautumista vastoinkäymisten edessä, iloa asiakkaan puolesta, ärtymystä ja kiukkua vääränvänkyrän asiakkaan kanssa, myötätuntoa ja suruakin asiakkaan murheiden takia. 

Asiakkaan tunteet voivat tarttuakin tai vähintään herättää vastareaktion. Voi tulla myös riittämättömyyden tunteita tai huonoa omaatuntoa, kun asiakkaan toiveisiin ja tarpeisiin ei aina pysty vastaamaan.

Osittain totta: Ammattiroolissa toimiessamme pystymme hallitsemaan omia tunnereaktioitamme, kun ymmärrämme, mistä ne kumpuavat. Ammattiroolissa olemme myös suuremmassa vastuussa vuorovaikutuksen laadusta, kun käyttäydymme asiallisesti ja ystävällisesti silloinkin, kun asiakas on kiukkuinen.

Tunteet myös kuormittavat

Asiakas- ja potilassuhteessa vuorovaikutus ei ole vastavuoroista, mikä voi herättää työntekijässä kielteisiä tunteita. Tunteiden peittäminen voi muodostua stressitekijäksi. Se, että esittää tunteita, joita ei itse tunne, voi aiheuttaa fyysistäkin oireilua. Kielteisten tunteiden kohteena oleminen aiheuttaa stressioireita ja on myös masennuksen riskitekijä.

Tunnekuormaa syntyy erityisesti pitkissä asiakassuhteissa, mutta myös kertakohtaamisella. Sinällään kuormitus ei ole haitallista, koska monenlaista kuormitusta syntyy aina työtä tehdessä. Olennaista on se, miten pääsemme purkamaan syntynyttä kuormaa.

Työpaikan keinoja tunnekuorman purkamiseen

Kun työpaikalla on hyvä tekemisen meininki, myös ikävistä asioista on helppo puhua. Käykää hankalia asiakastilanteita säännöllisesti läpi työpaikan palavereissa ja ottakaa toistenne hyvistä vinkeistä opiksenne.

Lohduttakaa toisianne, kun asiat eivät suju toivotusti hyvästä yrityksestä huolimatta. Työnohjaus toimii myös tunnekuorman purkamisessa. Iloitkaa myös onnistumisista yhdessä!

Yhdessä kantaen tunnekuormakin on kevyempi. Yksinyrittäjän kannattaa jakaa tunnekuormaansa vaikka toisen yrittäjän kanssa.

Mitä voit tehdä itse?

Tiedosta omat tunteesi jo asiakastilanteessa ja sen jälkeen. Rauhoita itseäsi hengittämällä syvään ja ota tasapainoinen asento. Kun tilanne on ohi, pura se puhumalla kollegan tai esihenkilön kanssa tai kirjoittamalla siitä. 

Voimakkaat tunteet aiheuttavat kehoon vahvoja tuntemuksia. Kuulostele ja tunnista, missä kohtaa kehoa tunne tuntuu. Lopuksi rauhoita myös tämä kehollinen virittyminen. Lähde lenkille, mene saunaan tai rapsuta koiraa. Liiku tai rentoudu. 

Kaikenlaiset tunteet kuuluvat elämään, myös työelämään.

 

Lisätietoja:

Tämän blogikirjoituksen mietteet pohjautuvat muun muassa keskusteluihin Mikroyrittäjän tuottavuus ja työkyky (MYTTY) -hankkeessa mukana olevien yrittäjien kanssa.

Yrittäjän työkirja hyvään elämään -julkaisuwebinaari pidetään 2.6.2022. Maksuton webinaari sopii kaikille aiheesta kiinnostuneille. Erityisesti yrittäjät ja yrittäjien parissa työskentelevät hyötyvät tilaisuuden sisällöstä. 

Jaa sisältö somessa!