Psykososiaaliset tekijät liittyvät työn sisältöön ja järjestelyihin sekä työyhteisön sosiaaliseen toimivuuteen. Työssä jaksamista ja työn mielekkyyttä tukee se, että
- henkilöstö kokee tulevansa arvostetuksi ja kuulluksi,
- työpaikalla on hyvä työilmapiiri tai yhteishenki,
- työntekijät saavat palautetta työstään,
- työntekijöillä on vaikuttamismahdollisuuksia työn sisältöön ja työjärjestelyihin (työajat, työn määrä ja työtahti, työvälineet, työtilat, tiedonkulku)
- töiden jakaminen tapahtuu tasapuolisesti.
Työntekijän sujuvaa työskentelyä ja vaikutusmahdollisuuksia omaan työhön tukee se, että
- työntekijän työnkuva sekä siihen liittyvät työtehtävät ja vastuut määritellään yhdessä
- kaikki tietävät, miten yrityksessä tehdään päätöksiä ja miten työntekijät voivat vaikuttaa toiminnan kehittämiseen,
- kaikki tietävät mistä työn tekemisessä tarvittava tieto löytyy (esimerkiksi toiminta asiakaskohteissa, työohjeet) ja mitä etäkäyttöisiä viestintäkanavia käytetään missäkin tilanteessa (esimerkiksi intra, ajoneuvojen päätelaitteet, puhelin ja puhelimen pikaviestisovellukset, mobiilikapula, poikkeama- ja vaaratilannejärjestelmät)
Työpaikalla yhdenvertaista ja oikeudenmukaisen kohtelun kokemusta edistää se, että
- työntekijät tietävät, miten työtehtävät ja työmäärä jakautuvat työntekijöiden kesken
- työntekijöiden kanssa sovitaan siitä, miten työvuorot suunnitellaan, kuinka työaikajoustoja käytetään sekä miten järjestetään lomat ja vapaat tasapuolisesti (ks. kohta Työajat)
- keskustellaan yhdessä siitä, millaiset työ- ja ajoreittijärjestelyt ja yksilölliset joustot tukisivat parhaiten työn ja muun elämän yhteensovittamista
- yhdessä sovittuja käytäntöjä ja ohjeita noudatetaan, ja puututaan niiden vastaiseen toimintaan.
Kuljettajat tekevät paljon työtä yksinään ja toisten työnantajien hallinnoimilla yhteisillä työpaikoilla. Yhteisöllisyyden edistäminen voi työn liikkuvuuden ja vuorotyön vuoksi olla haastavaa. Yksintyöskentelyn valmiuksia ja yhteisöllisyyttä edistäviä keinoja ovat
- yksintyöskentelyn valmiuksien vahvistaminen (esim. selkeät työohjeet ja toimintatavat myös poikkeavissa työtilanteissa, tietyö- ja työturvallisuuskorttikoulutus, henkilönsuojaimet sekä riittävä pätevyys ja osaaminen itsenäiseen työsuoritukseen)
- mahdollisuus yhteydenpitoon toisten työntekijöiden kanssa (vertaistuki, tiedonkulku)
- mahdollisuus yhteydenpitoon ja kahdenkeskiseen keskusteluun esihenkilön kanssa
- esihenkilön tuki kuljettajan ongelmanratkaisulle ja päätöksenteolle työtilanteissa.
Yhteisillä työpaikoilla on myös mahdollista huomioida kuljettajien hyvinvointi. Hyvinä käytäntöinä toimii esimerkiksi se, että kuljettajilla on mahdollisuus pitää tauko asiakkaan alueella rauhallisemmassa paikassa tai syödä eväitä yhdessä henkilöstön kanssa.