1. Lähestykää toimistojen ja valvomoiden sisäilmatilannetta kokonaisvaltaisesti
Huomioikaa ylläpidon, rakennuksen, ilmanvaihdon ja tuotantoprosessin vaikutukset sisäympäristöön, työtekijöiden havainnot ja kokemukset sekä toimintatapojen, kuten viestinnän toimivuus. Määrittäkää keinot, joilla sisäilmatilanteen ratkeaminen varmistetaan.
Miksi? Kokonaisuuden huomiointi helpottaa sisäilmatilanteen ratkaisua ja estää sen pitkittymisen.
2. Teettäkää sisäympäristöselvitys tilanteessa, joka eivät ratkea ylläpitotoimilla tai jossa työntekijät kokevat laajemmin haittoja tai oireita
Viestikää selvityksestä ja sen tuloksista työntekijöille.
Miksi? Sisäympäristöselvityksellä saa kokonaiskuvan sisäympäristöstä, siihen vaikuttavista tekijöistä ja toimenpidetarpeista.
3. Varmistakaa tarvittaessa sisäympäristöselvityksen tekijöiden osaaminen ja pätevyys
Miksi? Sisäympäristöselvitysten tekeminen vaatii erityisosaamista.
4. Hyödyntäkää sisäympäristöselvityksen tekijöiden ammattitaitoa selvityksen sisällön suunnittelussa ja tuloksista viestimisessä.
Kootkaa taustatiedot ja tehkää yhdessä esikäynti selvityksen sisällön suunnittelemiseksi.
Miksi? Sisäympäristöselvityksen tekijöillä on osaamista kokonaisvaltaisen selvityssisällön suunnittelusta ja tulosten viestimisestä, minkä on todettu lisäävän luottamusta ja helpottavan sisäilmatilanteen ratkeamista ei-tuotannollisilla työpaikoilla.
5. Hyödyntäkää työntekijöiden havaintoja ja kokemuksia työtiloista.
Miksi? Työntekijöiltä saa käyttäjäkyselyllä arvokasta tietoa työtiloista ja kokemuksista, jota voidaan hyödyntää sisäilmatilanteen selvittämisessä.
6. Hyödyntäkää työterveyshuollon ammattitaitoa.
Miksi? Työterveyshuolto toimii sisäilmatilanteessa asiantuntijana terveyteen ja hyvinvointiin liittyvissä asioissa ja tekee yhteistyötä muiden asiantuntijoiden kanssa. Työterveyshuollolla on tärkeä rooli myös sisäilmatilanteen viestinnässä, erityisesti työntekijöiden terveyteen ja hyvinvointiin vaikuttavien tekijöiden osalta.
7. Arvioikaa, onnistuttiinko sisäilmatilanteen ratkaisussa
Keinoja voivat olla esimerkiksi tilakatselmoinnit ja käyttäjäkyselyt.
Miksi? Arviointi auttaa varmistamaan, että sisäilmatilanne on saatu ratkaistua ja ratkaisuun ollaan tyytyväisiä. Lisäksi arvioinnissa tulee esille mahdolliset jatkokehittämistarpeet